15 oktober 2010 stond er een bericht in DFT over ‘telewerken’.
De kern van het bericht is dat de werkgever toch maar liever de werknemer op kantoor heeft en in zicht heeft.
Er is veel te zeggen en veel te doen over thuiswerken, telewerken, flexibel werken en verzin nog maar een paar van deze mooie termen. Het containerbegrip wat tegenwoordig wordt gebruikt is Het Nieuwe Werken (HNW).
Er zijn vele en stevige discussies gaande over HNW. En gelukkig maar… binnen de discussies komen er vele aspecten van HNW aan bod. Veel details, ook grote lijnen en visie. Het zal ons dwingen om samen na te denken hoe we slim gebruik blijven maken van ‘onze energie’ en (beperkte) tijd. En laten we er allen aan werken dat het niet alleen bij discussies en woorden blijft.
Maar wat is nu de kern van het verhaal?
Mijns inziens is er nog een groot gapend gat tussen leidinggevende en werknemer wat gaat over twee punten; Wederzijds vertrouwen en doelstellingen.
Het is de vraag of vele werknemers de doelstelling van het bedrijf waarvoor ze werken wel kennen. En uiteraard… kent de werkgever de doelstelling van de werknemer wel? Is het de werknemer duidelijk wat er nu precies van hem of haar wordt verwacht?
Dit proces kost veel energie. Energie die verloren gaat in ‘klagen’, elkaar verwensingen doen, je slecht voelen, ziekmeldingen en in het ergste geval uitval door langdurig ziekte.
Wanneer doelstellingen op elkaar worden afgestemd en overeenkomen zal er een positieve ‘flow’ ontstaan. Als er vervolgens ook wordt gewerkt aan wederzijds vertrouwen, zal je merken dat er energie vrij komt in plaats van dat het energie kost. Zoveel zelfs dat gezamenlijke doelstellingen eerder worden bereikt dan voor mogelijk was gehouden. Het hoeft natuurlijk geen betoog dat werkplezier en rendement exponentieel toenemen.
Bijzonder op te merken is dat dit artikel is geschreven in relatie tot thuiswerken en telewerken. Is er dan een causaal verband aan te tonen dat wanneer medewerkers ‘op kantoor’ werken wel meer produceren, dat er energie vrij komt, hogere werkgevers- en werknemerstevredenheid is, lager ziekteverzuim etcetera?
Laten we nu eens ‘niet Nederlands’ doen en vooral op zoek gaan naar de succesverhalen van organisaties waarbij gedeelde doelstellingen en wederzijds vertrouwen en respect helder en duidelijk zijn. Laten we daar met zijn allen een voorbeeld aan nemen en onderzoeken wat we daar van kunnen leren.