Wellicht herkent u het… collega’s die ‘kritisch’ zijn op de organisatie en hoe het er allemaal aan toe gaat. U hoort regelmatig geluiden als ‘dat is niet mijn verantwoordelijkheid, daarvoor moet je bij iemand anders zijn’. Of…’veranderen zal het hier nooit, het gaat al jaren zo’, en …’we hebben al zo vaak aangeven dat het anders kan, maar het management gaat gewoon hun eigen gang’. Wellicht ziet u medewerkers zich vooral bezig houden met zaken die er niet toe doen. Gevolg, gewenste resultaten worden niet behaald en de sfeer wordt er niet beter op.

Betrokken en bevlogen
Het vraagt weinig fantasie dat we graag betrokken en bevlogen medewerkers binnen de de organisatie zien. Effectory, gespecialiseerd in medewerkersonderzoeken, toont vanuit onderzoek onder meer dan 400.000 medewerkers aan dat er een directe relatie bestaat tussen bevlogenheid en verhoogde productiviteit, met belangrijke neveneffecten; kwaliteit van producten- diensten en werkplezier nemen toe, het levert energie op wat positieve invloed heeft op andere medewerkers… en klanten.

Resultaten bereiken… door juiste gedrag
Maar hoe doe je dat, medewerkers bevlogen en betrokken krijgen en resultaten verbeteren? In praktijk zijn we vooral goed in het vaststellen van gewenste resultaten. Om die te behalen moeten we wel ‘iets’ doen. En wat is dan dat ‘iets’? Dat is ‘gedrag’. Gedrag is wat we kunnen waarnemen wat we iemand zien doen of horen zeggen. Stel, het gewenste resultaat is een hoge klanttevredenheid. Welk gedrag is daarvoor nodig?

Positieve gedragsbeïnvloeding
Organisaties die dit haarfijn snappen krijgen het voor elkaar om dat gewenste gedrag heel goed te ’specificeren’. En nog belangrijker… die organisaties belonen het juiste gedrag! Wanneer medewerkers zich beloond voelen, dan gaan ze meer van dat gedrag vertonen. Doe je dit consistent, dan leidt het naar een werkomgeving waar medewerkers graag werken. Het omgekeerde is ook waar. Regelmatig worstelen organisaties met het helder krijgen van het gewenste gedrag, en voelen medewerkers zich vooral ‘afgerekend’. Resultaat; passiviteit, wantrouwen, voorzichtigheid en het uitblijven van gewenste resultaten.

Eerste stap
Maak helder wat het gewenste gedrag is om een resultaat te behalen, en beloon vooral dat gedrag. Overigens… of een beloning een beloning is wordt bepaald door de ontvanger, niet door de gever. Een van de meest belangrijke vormen van belonen is het geven van aandacht, erkenning en waardering.

Hoe goed doet u het al?
Het is fantastisch om te werken aan verbetering en te zien dat het lukt. Het is tevens een weg die niet zonder weerstand en tegenslag gaat.

Wilt u weten hoe goed u het al doet en welke stappen u nog zou kunnen nemen om een werkomgeving te creëren die het beste uit uw medewerkers haalt? Laat u mij dat weten middels een persoonlijk bericht en investeer 10 minuten van uw tijd. U beantwoordt online enkele vragen. Het levert u vervolgens een uitgebreid rapport en plan van aanpak op hoe u, toegespitst op uw situatie, verbeteringen kan realiseren, vrijblijvend, vertrouwelijk en kosteloos.

erik@overdick.nl