Als er een ‘heet’ onderwerp momenteel is, dan is het social media. Velen geven zich uit als social media experts die ondernemers helpen zich de ontwikkelingen op social media eigen te maken, en vooral hoe je het kan inzetten voor je business. “gouwe handel…”
Tegenwoordig hebben de meeste professionals een LinkedIn profiel en doen we ons best om zo veel mogelijk connecties te maken met andere professionals. Een snel opkomend platform is Twitter en een pagina op Facebook is van velen ook een wens. En inmiddels begrijpen velen van ons dat de invloed van social media enorm is!
Meer business;
Door jezelf zichtbaar te maken wordt je ook sneller gevonden. Mensen krijgen vertrouwen in je en vertrouwen is de basis voor ‘kopen’.
Meer info;
Het vinden van informatie is kinderlijk eenvoudig. Sterker nog, informatie vindt ons op basis van ons zoekgedrag.
Meer vrienden en relaties;
We zijn met elkaar en de hele wereld verbonden. We vertellen alles op onze persoonlijke pagina’s over wat we zoal prive en zakelijk doen
Velen vinden het een geweldige ontwikkeling. Persoonlijk denk ik dat het een ontwikkeling is die niet is tegen te houden, of e het nu leuk vind of niet. Een mooie vergelijking is de opkomst van de mobiele telefoon. Velen vonden het nogal ongepast om in het openbaar te bellen met een mobiele telefoon. En als je een mobiele telefoon had… nou….
Een gevolg van deze ‘connectiviteit’ is dat de wereld “alles” van je weet. Sterker nog, we plaatsen het zelf op onze persoonlijke pagina’s.
En zodra dat wordt gebruikt voor hogere doelen in de samenleving gebeurd er iets opmerkelijks. We schreeuwen ‘moord en brand’, en “hoe durven ze mijn gegevens te misbruiken!”
Een mooi voorbeeld hiervan is TomTom. Hoe durven ze de routeinformatie die door mijn navigatieapparaat wordt geregistreerd door te verkopen aan de Politie? De hele discussie over bonnenquota’s wordt levendig gevoerd in de pers en binnen de social media platforms. Ook daarover zijn mooie artikelen geschreven of de mogelijke bekeuring die je kan krijgen opweegt tegen de lange lijst van voordelen die deze registratie met zich meebrengt (http://bit.ly/invloedvansocialmedia). Ik kan je persoonlijk verzekeren dat wanneer je een dierbare bent verloren door een verkeersdeelnemer die wat moeite had met de verkeersregels en daardoor een dodelijk ongeval veroorzaakt, je met een andere bril naar de berichtgeving kijkt dan velen die ‘moord en brand’ schreeuwen…
Impact;
Waar het hier om gaat is dat we ons bewust zijn van onze zichtbaarheid, en met welke snelheid berichtgeving een positieve of negatieve invloed kan hebben, en vooral met een enorme impact!
Tips;
Organisaties worstelen momenteel hoe om te gaan met sociale media binnen hun bedrijf. De zelfstandige redt zich wel. Wanneer je echter een organisatie hebt met vele medewerkers, hoe organiseer je dat dan?
Een eerste en eenvoudige tip; verbiedt het niet! Tweede tip, ga hierover met elkaar in gesprek en zorg ervoor dat een ieder begrijpt welke impact het gebruik van de sociale netwerken heeft, zowel positief als negatief. Uiteindelijk gaat het er om dat we allen er verstandig en verantwoordelijk mee omgaan, want denken dat het niet zo’n vaart loopt, of “ik doe daar niet aan mee”… hoelang heb jij nu die mobiele telefoon al? En… hoe vaak ga jij zonder mobiele telefoon de deur uit?