Ondernemende alleskunner
Oris Groep, een ambitieuze startup in de arbeidsbemiddeling groeit snel uit naar een marktleider in de detachering van technisch en office personeel. Maar om marktleider te worden moet je in beweging blijven. Het begint bij visie ontwikkelen en koers uitzetten. En vooral handen uit de mouwen steken en aan de slag. Durven ondernemen, flexibel zijn, de organisatie goed inrichten, vertrouwen geven en terugkrijgen. Ook de juiste mensen aannemen én iedereen weten te verbinden aan ons gezamenlijke doel is belangrijk; “vandaag beter zijn dan dat we gister waren”.
Groeien in een sterk veranderende wereld
De traditionele wereld van detachering, zoals het plaatsen van een advertentie in de krant en het sturen van een fax, laten we snel achter ons. Met de opkomst van ‘het internet’, jobboards, websites, social media (Hyves, Facebook, LinkedIn) en gebruik van email verandert ‘onze wereld’ razendsnel en ingrijpend. Dit vraagt veel van onze organisatie en onze mensen… en mijzelf.
Van offline naar online
Als vennoot en in de rol van Technisch Directeur richt ik mij hoofdzakelijk op de organisatie en digitalisering van ons bedrijf. Hier komt mijn technische achtergrond goed van pas. We implementeren state of the art computersystemen waarmee we (toen al) tijd en plaats onafhankelijk kunnen werken. Hypermoderne telefoniesystemen worden ingericht en vaste en mobiele telefonie wordt geïntegreerd. Oris sluit aan op een van de eerste glasvezelverbindingen die in Nederland te vinden is. Ook ontwikkel ik relationele databases die onze dienstverlening naar klanten en kandidaten nog beter maakt. Met dit alles openen we in ’no time’ nieuwe vestigingen.
Organiseren
Voor mij is het organiseren van onze organisatie een minstens zo leuke uitdaging. Welke nieuwe medewerkers neem je aan en waarom. Hoe begeleiden wij onze talenten naar de toppen van hun kunnen, hoe zorg je voor hun groei en ontwikkeling, hoe borgen we onze kwaliteit met het aannemen van veel nieuw talent en hoe behoud je het unieke van onze organisatie? We maken handboeken en instructiemateriaal, verzorgen trainingen en (persoonlijke) coaching. Maar we verbeteren ook onze interne processen. We introduceren o.a. HR processen en starten “Marketing en communicatie”. Ook behalen we diverse vereiste certificeringen. Zo neemt de tevredenheid van onze medewerkers toe, zijn we compliant en stijgt ons marktaandeel.
Veranderen in een groeiende organisatie
Maar de snelheid van de digitalisering gaat razendsnel. Onze ‘hypermoderne systemen’ zijn al snel niet meer zo modern. Dit betekent snel overschakelen naar een nieuw ‘ERP’ systeem. We besluiten om ons CRM te migreren. Van sales activiteit naar salarisbetaling in 1 systeem, gekoppeld aan administratieve software. Zo implementeren we de eerste moderne Applicant Tracking Systemen (ATS). Maar dit vraagt veel verandering van onze mensen en onze bedrijfsvoering.
Mensen en hun gedrag
Leiding geven aan de organisatie met al haar ontwikkelingen is prachtig. Maar zonder slag of stoot gaat het niet. Met enige regelmaat hoor ik mij de volgende vraag stellen; “Ik heb het al zo vaak gevraagd, waarom doe je dat nu niet?” Dit brengt mij bij de vraag “waarom mensen doen wat ze doen, en waarom doen ze niet wat ik zo vanzelfsprekend vind?” Geïntrigeerd houd ik mij alle jaren bezig met het antwoord op deze vraag.
Mijn persoonlijke ontwikkeling
Mijn betrokkenheid, nieuwsgierigheid en mijn wil om te begrijpen en ontwikkelen zorgen ervoor dat ik altijd te vinden ben met studieboeken. Ook volg ik graag opleidingen en trainingen. Van specifieke kennis tot mensenkennis. Van psychologie tot management, leiderschap en gedrag. Een confronterende ervaring vind ik het inzicht ‘dat het niet altijd aan de ander ligt’. Het is vooral mijn eigen gedrag dat een bijzonder grote invloed heeft hoe anderen op mij reageren.
Van dot com crisis naar financiële crisis
Ook binnen Oris ervaren we de verschillende jaargetijden van economische ontwikkelingen. Waar we tijdens de “dot com” crisis nog een sterke groei laten zien, moeten we het hoofd buigen tijdens de financiële crisis. Het raakt ons hard. Al enige tijd werk ik vanuit de rol van Algemeen Directeur en ontwerpen we de reorganisatie. Met veel pijn laten we talentvolle collega’s gaan en zorgen we ervoor dat we crisis doorkomen.
Het opmaken van de balans
In 2010 is mijn ‘Circle of live’ binnen Oris Groep rond. Ik neem het moeilijke besluit om afscheid te nemen en ‘uit het bedrijf te stappen’.