Herkent u dat? U heeft met uw team een pittige doelstelling om een project te voltooien of salestargets te behalen. Naar mate de tijd vordert merkt u dat het project gierend uit de klauwen loopt en of de targets niet worden behaald (indien u dit niet herkent, dan heeft verder lezen totaal geen zin en behoort u tot een klein en succesvol elite corps…wellicht tijd om een boek te schrijven?).
Uit vele studies blijkt dat ongeveer 70% van alle projecten faalt. Binnen de ICT kennen we allen wel een (overheidsproject) wat de eindstreep niet heeft gehaald. Economisch gezien kost dit veel geld… heel veel geld. Niet onbelangrijk is dat het in vele gevallen ook veel ‘menselijk leed’ kost. Denk aan diverse vormen van stress, met alle gevolgen van dien.
leider of manager, is er verschil?
Succesvolle bedrijven begrijpen dat leiderschap en management verschillende rollen zijn die andere talenten nodig hebben. Veelal zijn die niet in eenzelfde persoon verenigd, net zoals een commercieel talent in de regel niet zo sterk is in het voeren van een goede administratie.
De leider
Creëert visie (een gezamenlijk doel) welke verstandig en aantrekkelijk is, met daarbij een strategie die logisch is om de visie te verwezenlijken.
De manager
Zorgt voor ‘planning en control’. Deze weet de strategie om te zetten in specifieke doelen, activiteiten en tijdschema’s.
Je krijgt wat je managet
Maar… planning en control? Is dat niet vreselijk ‘uit’ in deze tijden van Het Nieuwe Werken? Het gaat nu toch om eigen verantwoordelijkheid? Tja… moet je je voorstellen dat de anesthesist het niet zo nodig vindt om tijdens jouw operatie je vitale functies te controleren, omdat hij een boek heeft gelezen over Het Nieuwe Werken en vindt dat de chirurg dat zelf maar moet doen… die vond het toch nodig om jou te opereren?
Het gaat om de context; “je krijgt wat je managet”. Wanneer planning en control op basis van angst en wantrouwen wordt uitgevoerd, krijg je….? Juist!